top of page

מנשא עם תמיכה בגב

יעוץ מקצועי: לילך ארז, פיזיותרפיסטית מוסמכת ומרצה בנושאי ארגונומיה וקידום בריאות

חשוב לך ובצדק לבחור מנשא עם תמיכה בגב.

אבל מה באמת הופך מנשא לתומך בגב?

האם הריפוד על הגב? הכתפיות? הבד? איך יודעים?

כדי להבין איזה מנשא תומך בגב ולמה, נצטרך לדבר ממש קצת על פיזיקה, נבין איזה עקרון פיזיקלי משפיע על מידת העומס שמופעל על הגב שלנו, ונראה איזה מרכיבים צריך לחפש במנשא כדי שיהיה לנו נוח ותומך.


מה משפיע על התמיכה של המנשא בגב שלך?

  1. עקרון המנוף (מומנט בפיזיקה): ככל שהמשא קרוב יותר למרכז הכובד שלנו - העומס קטן יותר (תכף נפרט מה זה אומר בתכלס).

  2. סוג הבד: בדים לא אלסטיים שומרים את המשא קרוב יותר למרכז הכובד שלנו מאשר בדים אלסטיים גמישים (ע״ע סעיף 1).

  3. חגורת מתניים: אלמנט הכרחי להפחתת עומס באזור הכתפיים והעורף הכואבים.

  4. נשיאה על הגב: את הטרק במזרח לא עשית עם התיק הענק שלך מקדימה, נכון? נשיאה על הגב היא הנשיאה הפחות מעייפת והיותר קלה גופנית.

רוצה  הסבר מפורט יותר? יאללה.


1. שיעור פיזיקה קצר: מרכז כובד ועקרון המנוף (מומנט)

ניסית פעם לסחוב את השקיות מהסופר כשהזרועות שלך ישרות לצדדים והשקיות תלויות רחוק מהגוף שלך? ברור שלא. אם נישא את השקית כשהיד שלנו ישרה הצידה, העומס יהיה הרבה יותר גדול ולא נצליח להגיע ככה הביתה (או אפילו לאוטו).

איור של דמויות נושאות שקיות בידיים צמודות לגוף ובידיים רחוקות מהגוף להמחשץ עקרון המומנט
איך נוח לך יותר לסחוב את השקיות מהסופר? לא צריך ללמוד פיזיקה כדי לדעת שלדמות הימנית פחות כבד…

בפיזיקה קוראים לזה מומנט. בלי להכנס לנוסחאות מסובכות - העקרון הוא פשוט:

  • לכל גוף יש מרכז כובד - נקודה במרחב שבה מרוכז עיקר המשקל.

  • מרכז הכובד של גוף האדם הוא קצת מתחת לגובה הטבור.

  • עקרון המנוף אומר שהמומנט – העומס שמופעל על הגב שלנו- הוא מכפלה של משקל המשא ושל המרחק בין מרכזי הכובד של המשא ושלנו.

בתרגום לעברית פשוטה: כמו השקית מהסופר, גם התינוק יותר כבד אם המנשא מרחיק אותו ממרכז הכובד שלנו.

הדרישה הבסיסית ביותר ממנשא עם תמיכה בגב היא לאפס את המומנט (המרחק בין התינוק לבינינו).

כדי להשיג את זה צריכים להתקיים שלושה תנאים:

א. התינוק ממוקם בגובה הנכון על הגוף שלך. מנשא עם תמיכה בגב יאפשר הידוק והצמדה של התינוק כשהוא ממוקם באזור שבין הטבור לעצם הבריח שלך.

ב. התינוק ממוקם עם הפנים אליך. כשהתינוק עם הגב אליך, מרכז הכובד שלו נוטה קדימה והגפיים שלו פונות קדימה או למטה; בשני המקרים, המשקל שלהן רחוק ממרכז הכובד שלך, כלומר המומנט - העומס על הגב שלך - יהיה יותר גבוה. נשיאה עם הפנים החוצה היא ההפך מנשיאה עם תמיכה בגב. (וזו הסיבה העיקרית, אך לא היחידה, שאנחנו ממליצות לוותר על נשיאה עם הפנים החוצה).

ג. הרגליים של התינוק בפישוק, שעונות על הגוף שלך, כשהעקב כמה שיותר קרוב לטוסיק. ככל שהרגליים ישרות ורחוקות יותר ממרכז הכובד שלך שוב יצרנו מנוף והגדלנו את העומס על הגב שלך. (הפישוק חשוב גם כדי לתמוך במפרק הירך בחודשים הראשונים).

איורים להמחשה של נשיאה עם ובלי תמיכה בגב: תינוק עם פנים להורה+רגליים בפישוק זה כמו לשאת שקית בידיים צמודות לגוף, תינוק עם הגב להורה ו/או עם רגליים ישרות כלפי מטה זה כמו לסחוב שקיות בידיים פשוטות.
רק מנשא שמאפשר נשיאה גבוהה, צמודה, עם הפנים להורה ובפישוק הוא מנשא עם תמיכה בגב

2. איזה בד יותר תומך בגב?

קצת סדר במונחים:

המונח ״מנשא בד״ מתיחס בדרך כלל למנשאי בד אלסטי, העשויים מבד כותנה בשילוב כמה אחוזי לייקרה שמייצרת את הגמישות שמתאימה כל כך לתינוקות רכים.

למעשה רוב המנשאים עשויים מבד: אריגי כותנה ופשתן (מנשאי ילקוט, טבעות ומנשאים היברידיים), בדים ארוגים יעודיים למנשאים (מנשאי בד ארוג ולעתים גם מנשאי טבעות או מנשאים היברידיים) ובדים סינטתיים (מנשאי air לסוגיהם ומנשאים קשיחים).

חשוב להבחין בין בד סריג אלסטי גמיש (פחות תומך) לבד אריג חזק ויציב (תומך!)

כדי להשאיר את התינוק גבוה וצמוד לגוף שלך, החל ממשקל מסוים עדיף לבחור בד אריג, יציב ונטול לייקרה.

זו הסיבה שמנשאי כריכות מבד אלסטי מומלצים לשימוש רק בחודשים הראשונים ורק למשקלים נמוכים. כשהתינוק קטן, ניתן להשיג תמיכה מספיק טובה בגב שלך גם במנשא אלסטי, אם הוא מספיק הדוק, ובפרט כשיש 3 שכבות בד על התינוק. 

החל מאזור 6-7 קילו אנחנו רואות שרוב ההורים זקוקים לבד תומך יותר כדי להנות מתמיכה בגב ולכן זה המשקל שבו אנחנו ממליצות לעבור ממנשא בד אלסטי למנשא בד אריג.

אם הגב שלך רגיש במיוחד, או התינוק שלך כבד במיוחד - עדיף לך לדלג על המנשאים האלסטיים ולהתחיל ישר ממנשא מבד אריג. כידוע, יש שפע של מנשאי בד לא אלסטי שמתאימים לניובורן כבד, כך שזה לחלוטין נתון לבחירתך.


3. הפחתת עומס: החשיבות של חגורת מתניים

תיק גב מקצועי לטרקים לעולם לא יגיע בלי חגורת מתניים תומכת, שמאפשרת לחלק את המשקל בין הגב והאגן.

אותו עקרון נכון למנשאים: מנשא ללא חגורת מתניים (בילט אין או כזו שנוצרת באמצעות קשירה נכונה) משאיר את כל העומס על הכתפיים והגב העליון.

כדי להפחית עומס מהכתפיים, העורף והגב העליון - איפה שהכי כואב לך - צריך חגורת מתניים.

גם פה, אפשר (אבל לא הכרחי) לוותר על חגורת מתניים לטובת מנשא כריכות אלסטי לחודשים הראשונים, כשהמשקל עדיין נמוך ותוך הקפדה על הידוק ומיקום התינוק בגובה הנכון, אם זה מה שמתאים לך.

אם הגב שלך רגיש במיוחד או התינוק שלך כבד במיוחד - עדיף לך להתחיל ישר ממנשא עם חגורת מתניים. כבר אמרתי שיש שפע של מנשאים שמתאימים לניובורן כבד?


4. נשיאת גב

מחקר עדכני על נשיאת תינוקות מ-2019 מדד והמחיש שנשיאה על הגב היא הנשיאה שמעמיסה הכי פחות על הגוף שלך (לא שהיינו צריכות מחקר כדי לדעת את זה, אבל תמיד טוב לדעת שיש הוכחה אמפירית למה שאנחנו רואות בשטח כבר שנים).

מנשא עם תמיכה בגב חייב לאפשר גם נשיאה על הגב החל מהשלב שבו זה אפשרי מבחינה בטיחותית (החל מגיל 4-6 חודשים, תלוי במנשא ובהוראות היצרן- הסבר מלא כאן).

אין צורך לשאת על הגב בגיל צעיר מדי אם זה מרגיש לך מפחיד מדי. אפשר לחכות לאזור 9 חודשים-שנה, כשהילד כבר יציב, יושב ואולי כבר עומד עצמאית והרבה יותר פשוט להעביר אותו לגב תוך כדי שיתוף פעולה שלו.

אם הגעתם או אתם מתקרבים למשקל 10 קילו - זה הזמן לשקול ברצינות נשיאה על הגב (מומלץ ורצוי לתאם הדרכה לנשיאת גב נכונה ובטיחותית).


מה חשוב לדעת לפני שבוחרים מנשא?

מה שדרוש לך לתמיכה בגב הוא מנשא מבד לא נמתח שניתן להידוק וכוונון, עם חגורת מתניים ואפשרות לשאת בפישוק עם הפנים אליך, על הבטן או על הגב.

אולי שמת לב שריפודים וקונסטרוקציות למיניהן על הגב הם לא חלק מרשימת הדרישות.

אחרי שעשית וי על כל הדרישות שכן חשובות, צריך לזכור שמבנה הגוף שלך גם משחק פה תפקיד.

ככל שהגב שלך רגיש יותר חשוב יותר לודא שהמנשא לא עונה רק על הדרישות הכלליות של תמיכה בגב אלא גם מתאים לך באופן אישי.

אחרי כל זה הדבר הכי חשוב הוא לודא שהבנת איך לתפעל אותו נכון: לכוון בהתאם למידת התינוק ולמידה שלך, להדק היטב ולמקם את התינוק בצורה נכונה.

Post: Blog2_Post
bottom of page