אני רק שאלה לחץ כאן
נשמח לשמוע ממך! 077-3142191

מנשא עם תמיכה בגב

שייך לקטגוריות: טיפים שימושיים, נשיאה בריאה

בואו נדבר רגע על תמיכה בגב.

מה באמת צריך להיות במנשא כדי לתמוך בגב שלך?

ספוילר: אין קשר בין הריפוד או פירוטכניקות אחרות שיש על הגב שלך ובין מידת התמיכה בו.

מה כן מייצר תמיכה בגב?

  1. פיזיקה פשוטה: שמירה של המשא קרוב למרכז הגוף, במיקום, במנח ובתנוחה האופטימליים לתמיכה בגב.
  2. סוג הבד: בדים לא אלסטיים מצמידים את התינוק טוב יותר מאלסטיים אל מרכז הגוף שלך (ע״ע סעיף 1)
  3. חלוקת משקל: מנשא עם חגורת מתניים תמיד יהיה יותר תומך ממנשא ללא חגורת מתניים.
  4. נשיאת גב: את הטרק במזרח לא עשית עם התיק הענק שלך מקדימה, נכון? משאות צריך לשאת על הגב כדי לשאת בנוחות. הפיזיקה עובדת אותו דבר כשהמשא שלך הוא תינוק.

רוצה  הסבר מפורט יותר? יאללה.

1. הפיזיקה של המנשאים

חוק שקיות הסופרמרקט

ניסית פעם לסחוב את השקיות מהסופר כשהזרועות שלך ישרות לצדדים והשקיות תלויות רחוק מהגוף שלך? ברור שלא. כשאנחנו סוחבים משא כבד, ככל שהוא יהיה רחוק יותר מהגוף שלנו נשקיע יותר מאמץ כדי לסחוב אותו. אם הייתי פיזיקאית הייתי יודעת להסביר בנוסחה יפה את החוק הזה, אבל תכלס- לא צריך נוסחאות כדי לדעת שהשקית מהסופר מרגישה הרבה יותר כבדה ככל שהיא מתרחקת ממרכז הגוף.

המיקום הנכון של התינוק על הגוף שלך: גבוה

מה שנכון לגבי שקיות סופר נכון גם למשא מעט יותר כבד- התינוק שלך. ככל שהתינוק יהיה נמוך ורחוק יותר מהכתפיים, הן יעבדו קשה יותר.

בשלב הזה כבר ברור לך שאין דבר כזה תמיכה בגב אם התינוק מטלטל אי שם באזור הבטן התחתונה שלך והרגליים שלו בועטות בשלך.

הדבר הראשון שצריך לדרוש מהמנשא שלך כדי לקבל תמיכה בגב הוא שיאפשר לך להדק אותו מספיק כך שהתינוק יהיה ממוקם (וגם ישאר) בגובה הנכון.

המנח הנכון של הרגליים: בפישוק

אמרנו שהמשא צריך להשאר כמה שיותר קרוב למרכז הגוף, נכון?
אם רגלי התינוק שמוטות כשהן ישרות למטה ומטלטלות ללא תמיכה, הגב שלך עובד קשה מאד כדי להתמודד עם העומס הזה.
כשהרגליים של התינוק בפישוק, תמוכות  ו'מחבקות' את גוף הנושא, הן יותר קרובות למרכז הגוף וחלוקת המשקל על גוף הנושא תהיה טובה יותר.
אנחנו ממליצות להקפיד על פישוק מלידה- זה חשוב לא רק לשמירה על הגב שלך אלא גם לשמירה על התפתחות תקינה של מפרק הירך.

התנוחה הנכונה לתמיכה בגב: עם הפנים אליך

תנוחות שונות משפיעות אחרת על הקרבה של התינוק למרכז הכובד.

אנחנו רוצים שמשקל התינוק ישאר כמה שיותר קרוב למרכז הגוף. אם המשקל נוטה קדימה, הרחק מהגוף, הכתפיים שלנו יעבדו קשה יותר כדי לתת קונטרה.

כשהתינוק בתנוחה עם הפנים החוצה, הוא נוטה קדימה, והגפיים שלו רחוקות ממרכז הגוף שלנו במקום להשען עליו. לכן לא משנה כמה תומך יהיה המנשא שלך, הנשיאה תהיה פחות נוחה ויותר מעמיסה על הגב והכתפיים שלך.

תנוחת גב היא הטובה ביותר- אין שום ויכוח שכשהמשא נמצא על הגב, הכי קל לסחוב אותו. אבל רוב ההורים מעדיפים לשאת מקדימה, לפחות חצי שנה ולרוב יותר.

נשיאה קדמית לכשעצמה מאפשרת תמיכה פחות אופטימלית בגב. ולכן כדי לקבל כמה שיותר תמיכה, חשוב להקפיד שהתינוק יהיה בתנוחה האופטימלית: בטן לבטן עם הפנים להורה כשהרגליים בפישוק.

2. איזה בד לבחור ומתי?

קצת סדר במונחים: המונח ״מנשא בד״ מתיחס בדרך כלל למנשאי בד אלסטי, העשויים מבד כותנה בשילוב כמה אחוזי לייקרה שמייצרים את הגמישות שמתאימה כל כך לתינוקות רכים.

למעשה רוב המנשאים עשויים מבד: אריגי כותנה ופשתן (מנשאי ילקוט, טבעות ומנשאים סיניים), בדים ארוגים יעודיים למנשאים (מנשאי בד ארוג ולעתים גם מנשאי טבעות או מנשאים סיניים) ובדים סינטתיים (מנשאי air לסוגיהם ומנשאים קשיחים).

כדי לקבל תמיכה אופטימלית בגב- הבד צריך להיות כמה שיותר יציב.

המשוואה היא פשוטה: ככל שהבד גמיש ואלסטי יותר- הוא פחות תומך.

זו הסיבה שמנשאי כריכות מבד אלסטי מומלצים לשימוש רק בחודשים הראשונים ורק למשקלים נמוכים. כשהתינוק קטן, ניתן להשיג תמיכה מספיק טובה בגב גם במנשא אלסטי, אם הוא מספיק הדוק, ובפרט כשיש 3 שכבות בד על התינוק.

אם הגב שלך רגיש במיוחד או התינוק שלך כבד במיוחד- יתכן שעדיף לך לדלג על המנשאים האלסטיים ולהתחיל ישר ממנשא מבד תומך יותר. כידוע, יש שפע של מנשאי בד לא אלסטי שמתאימים לניובורן, כך שזה לחלוטין נתון לבחירתך.

3. חלוקת משקל: החשיבות של חגורת מתניים

תיק גב מקצועי לטרקים לעולם לא יגיע בלי חגורת מתניים תומכת, שמאפשרת לחלק את המשקל בין הגב והאגן. אותו עקרון נכון למנשאים: מנשא ללא חגורת מתניים (בילט אין או כזו שנוצרת באמצעות קשירה נכונה) משאיר את כל העומס על הכתפיים והגב העליון.

כדי להשיג תמיכה אופטימלית בגב, חגורת מתניים היא פיצ׳ר הכרחי, לפחות מרגע שמשקל התינוק מתחיל להיות משמעותי.

גם פה, אפשר (אבל לא הכרחי) לוותר על חגורת מתניים לטובת מנשא כריכות אלסטי לחודשים הראשונים, כשהמשקל עדיין נמוך ותוך הקפדה על הידוק ומיקום התינוק בגובה הנכון, אם זה מה שמתאים לך.

אם הגב שלך רגיש במיוחד או התינוק שלך כבד במיוחד- יתכן שעדיף לך להתחיל ישר ממנשא עם חגורת מתניים. כבר אמרתי שיש שפע של מנשאים שמתאימים לניובורן?

4. נשיאת גב

כדאי לדעת שנשיאה קדמית היא סוג של פשרה כשמדובר בתמיכה בגב שלך. גם המנשא הטוב ביותר יהיה תמיד נוח יותר על הגב.

אם התינוק שלך קטן יחסית, לא תהיה לך בעיה לשאת מקדימה לטווח ארוך, אבל אם התמזל מזלך לגדל פילון קטן, נשיאת גב עשויה להיות הדרך הנוחה היחידה לשאת אותו.

אם חשוב לך להנות מתמיכה אופטימלית בגב, אני ממליצה בחום לשקול מעבר לנשיאת גב אחרי גיל חצי שנה. 

גם אם כרגע אין מצב לנשיאת גב, חשוב לבחור מנשא שמאפשר את האופציה הזו בהמשך.

בגיל שנה פלוס האופציה של נשיאת גב עשויה להראות הרבה יותר מפתה 🙂

שורה תחתונה

אחרי שעברנו על כל האלמנטים במנשא שמאפשרים תמיכה בגב, והבנו שריפודים וקונסטורקציות למיניהם על הגב הם לא חלק מהרשימה הזאת, נשאר לי להגיד דבר אחד אחרון.

יש רק דרך אחת בטוחה לדעת אם מנשא מסוים יספק את התמיכה הדרושה לגב שלך: למדוד אותו, עם התינוק, ולתת לגב שלך להחליט.

חשוב לודא שלבשת את המנשא נכון והידקת מספיק כדי להתרשם ממידת התמיכה האמיתית שלו: המנשא התומך ביותר עלול לגרום לך כאבי גב אם יהיה רפוי מדי ואם התינוק יהיה ממוקם נמוך מדי או עם הפנים קדימה.

רוצה למדוד ולהתנסות במנשא לפני הקניה ולבדוק את מידת התמיכה לגב? בדיוק בשביל זה אנחנו כאן.

תגובה אחת על “מנשא עם תמיכה בגב”

  1. דנה הגיב:

    מאמר מצוין! כדאי שכל מי שכואב לה/לו הגב במנשא יקרא אותו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *