top of page

סימני עייפות אצל תינוקות

עודכן: 9 בפבר׳ 2022

פוסט אורח מאת שני ליבמן, מדריכה לשעבר של המנשא הנכון בגליל המערבי, יועצת שינה, מדריכת הנקה ומלווה ומדריכה הורים אחרי לידה, מייעצת בכל הארץ בזום. ליצירת קשר עם שני: 050-3721895 | לדף הפייסבוק של שני: שני ליבמן – הנקה, שינה ומנשאים.

איך התינוק שלך מסמן כשהוא עייף?

מה התגובה שלך לזיהוי סימני עייפות?

האם יש לך דרך לזהות את סימני העייפות האישיים שלו? זיהוי סימני עייפות הוא כלי פשוט ויעיל ליצירת סדר יום לפי הצרכים של התינוק.

אין צורך ליצור באופן מלאכותי סדר יום, בוודאי לא כשמדובר בתינוק שמתחת לגיל ארבעה חודשים. אבל הקשבה ותשומת לב לאיתותים של רעב או עייפות, תעזור לך לייצר עבור התינוק את סדר היום לפי הצרכים שלו.

תינוק high need, או תינוק עייף?

במפגשים שלי עם אמהות ותינוקות כיועצת שינה, או בפגישות של התאמת מנשאים, אני פוגשת הרבה תינוקות שחוסר השקט שלהם, או סירוב להכנס למנשא תינוקות, נובע מהסיבה הפשוטה שהם פשוט – עייפים!

זהו לא תינוק high need, או חסר שקט, הוא לא סובל מגזים, והעובדה שהוא בוכה אינה מעידה על כך שהוא לא אוהב את המנשא. הוא פשוט - עייף.

ויש הרבה כאלה.

“טוב, הוא כבר ישלים שינה בלילה”

יש הורים שחושבים “לא נורא אם הוא ער כל היום ברצף, כך הוא ישן יותר טוב בלילה/ירדם בקלות רבה יותר”. למעשה ההפך הוא הנכון. תינוקות שישנו טוב במהלך היום, מגיעים רגועים יותר לשנת הלילה, נרדמים יותר בקלות ויש סיכוי שאולי גם ישנו קצת יותר טוב לאורך הלילה.

לעומת זאת, תינוקות שהיו ערים שעות רבות ברצף והוריהם לא הגיבו לסימני העייפות שלהם, יתקשו להרדם, יראו סימני אי שקט ושנת הלילה שלהם עלולה להיות פחות טובה.

יש דבר כזה סימני עייפות?

תינוקות יודעים מלידה לאותת שהם עייפים, רעבים ואפילו כשהם צריכים פיפי וקקי. סימני העייפות המוקדמים מתחילים בידיים וברגליים, בגב, לאחר מכן עוברים לאיזור הפנים.

אם לא ניתן מענה לסימני העייפות המוקדמים, הם הולכים ומתחזקים ומתחילים להתבטא גם בקולות.

בסופו של דבר, אם לא היתה היענות לכל הסימנים המוקדמים, התינוק פשוט מתחיל לבכות.

בכי הוא למעשה סימן מאוחר לעייפות (ואותו הדבר נכון גם לגבי רעב).

מהם סימני עייפות אופייניים?

סימנים אופיינים הם: הקשתת גב, גבות אדומות, רגליים וידיים נעות בקצב לא סדיר ובאי שקט, שפשוף אברי הפנים (אף/אוזניים/פרצוף/שיער), שפשוף הפנים על גבי מזרן הפעילות, צלילים כגון צווחות קטנות, ועוד.

לכל תינוק יש את הסימנים האישיים שלו. ככל שיודעים לזהות טוב יותר את סימני העייפות של התינוק הפרטי שלך ולהענות להם על ידי יצירת התנאים המתאימים לשינה, כך הם יתחדדו ויתבהרו.

איך לומדים לזהות את הסימנים המוקדמים לעייפות?

עושים תצפיות!

לוקחים דף ועט ומתצפתים על התינוק שלך. בשלב זה צריך פשוט להתבונן ולרשום כל צליל או תנועה שהוא מפיק ועושה.

אני ממליצה לתצפת בבוקר בשעה שהתינוק אמור להתחיל לגלות סימני עייפות לפי חלונות הערות שלו, כלומר לפי משך הזמן האופייני שהוא בדרך כלל ער בין שינה לשינה.

אצל רוב התינוקות מעל גיל ארבעה חודשים, מדובר בכשעה, עד שעה וחצי אחרי שקם משנת הלילה. תינוקות קטנטנים עשויים להיות עייפים מהר יותר, ולכן יש לשבת לידם מוקדם יותר.

אני ממליצה לבצע את התצפית הזו למשך כמה ימים, ולבדוק אילו סימנים עקביים הופיעו בכל פעם לקראת סוף חלון הערות. כך תלמדי בהדרגה לזהות בוודאות את הסימנים.

ברגע שלומדים את הסימנים ומבינים אותם, כל התקשורת עם התינוק הופכת פשוטה וקלה יותר!

היענות לסימני העייפות - מתי?

הזמן הטוב ביותר להשכיב תינוק לישון הוא כשמופיעים סימני העייפות המוקדמים. אז הוא עייף, אבל עדיין רגוע ויכול להרדם יותר בקלות.

כשמגיעים לסימני העייפות המאוחרים, התינוק כבר אינו רגוע ויתקשה להרדם, כי הוא כולו מתוח. במצבים שכאלה נראה הקשתת גב, וחוסר שקט שמגיע לכדי בכי, ותינוק שפשוט לא מוצא מנוחה בשום דרך.

במצבים שכאלה אני פשוט ממליצה לאמא להכניס את התינוק למנשא, כי זה הפתרון היעיל ביותר להרגעה.

מה זה טקס שינה, ואיך נכון לעשות אותו?

אני ממליצה להתחיל את הטקס כשהתינוק רגוע ומראה סימני עייפות ראשונים.

חשוב שהטקס יהיה קבוע, ויכיל רצף פעולות קבועות, שנותנות בטחון והבנה של מה עתיד לבוא בכל רגע.

טקס שינה לקראת שנת לילה יכול להכיל מקלחת, עיסוי או סיפור, הנקה או בקבוק, שיר קצר והרדמות.

טקס שינה לקראת שנת יום יכול להיות קצר וממוקד, לדוגמה – שיר, סגירת התריסים, להגיד לילה טוב לדובי ולישון. עניין של דקה או שתיים.

אני מעודדת הורים לתינוקות צעירים להשכיב תינוק צעיר בדרכים שונות כמו – במנשא, בידיים, במיטה, בעגלה ועוד. כשיגדלו הם יסגלו לעצמם דרך מרכזית אחת.

הצילו, ארוחה משפחתית!

עם כל החשיבות של שגרה וטקסים, אל תבהלו משוברי השגרה.

אם הוזמנתם לארוחת שישי אצל סבתא, אל תוותרו עליה רק בגלל שאתם רוצים לשמור על שגרה קבועה. חשוב לכולם לצאת ולהתאוורר, ובמקומות שכאלה אפשר להעזר בדברים באלמנטים מוכרים לתינוק כמו שימוש במנשא, או לשיר לו את השיר הקבוע שאיתו הוא נרדם כל ערב. למחרת תחזרו לשיגרה ולטקס הקבוע.

גם התמודדות עם שבירת שגרה מדי פעם חשובה לתינוק.

יוצאים לדרך? בהצלחה!

בתהליך הלמידה של סימני העייפות, לפעמים נצליח לעזור לתינוק להרדם בקלות ולפעמים זה יהיה קשה יותר.

חשוב להיות ריאליים, ולהתמקד בהצלחות. אם ביום אחד הצלחת לקרוא סימני עייפות ולהענות אליהם בזמן – זה נפלא. סמני בכל יום את ההצלחות, ועם הזמן הן יגיעו לעתים קרובות יותר ויותר.

Post: Blog2_Post
bottom of page